Kinder mijnwerkers leven in een hel zodat JIJ een elektrische auto kunt rijden
Connect with us

Nieuws

Kinder mijnwerkers leven in een hel zodat JIJ een elektrische auto kunt rijden

Het uitgeputte jongetje, dat met zijn kleine blote handen door een berg van enorme rotsen plukt, trekt een zielig gezicht.

Zijn naam is Dorsen en hij is onderdeel van een leger van kinderen, sommige slechts vier jaar oud, werkend in de enorme vervuilde mijnen van de Democratische Republiek Congo waar giftig rood stof hun ogen verbrandt en ze lopen het risico op huidziekten en een dodelijke longaandoening. Hier, voor een loon van slechts 8 cent per dag moeten de kinderen de rotsen controleren op de veelzeggende chocoladebruine strepen van kobalt – het gewaardeerde ingrediënt dat essentieel is voor de batterijen die elektrische auto’s aandrijven.

En er wordt gevreesd dat duizenden meer kinderen naar dit helse dagelijkse bestaan ​​zouden kunnen worden gesleept – na de historische belofte van Nederland dat in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s worden verkocht.

Het kondigt een toekomst aan van schone energie, vrij van vervuiling, maar – hoewel er geen twijfel kan bestaan ​​over de goede bedoelingen achter de aankondiging van de Nederlandse overheid – betekenen dergelijke idealen niets voor de kinderen die veroordeeld zijn tot een leven van helse ellende in de race voor het bereiken van het doel.

Dorsen, slechts acht, is een van de 40.000 kinderen die dagelijks in de mijnen van de Democratische Republiek Congo (DRC) werkt. De vreselijke prijs die ze voor onze schone lucht zullen betalen is een verwoeste gezondheid en een waarschijnlijke vroege dood.

Bijna elke grote motorfabrikant die ernaar streeft miljoenen elektrische voertuigen te produceren koopt zijn kobalt van de verarmde Centraal-Afrikaanse staat. Het is ‘s werelds grootste producent met 60 procent van de reserves van de planeet.

Het kobalt wordt gewonnen door niet-gereguleerde arbeid en getransporteerd naar Azië waar batterijproducenten het gebruiken om hun producten lichter, duurzamer en oplaadbaar te maken.

De geplande overstap naar voertuigen met schone energie heeft geleid tot een buitengewone toename van de vraag. Terwijl een smartphonebatterij niet meer dan 10 gram geraffineerd kobalt gebruikt heeft een elektrische auto 15 kg nodig.

Goldman Sachs, de handelsbank, noemt kobalt ‘het nieuwe benzine’ maar er zijn geen tekenen van nieuwe rijkdom in de DRC, waar de kinderen de rotsen sjouwen die met de hand zijn opgegraven in tunnels.

Volwassen mijnwerkers graven tot 180 meter onder het oppervlak met basisgereedschap, zonder beschermende kleding of moderne machines. Soms worden de kinderen naar de nauwe voorlopige kamers gestuurd waar het gevaar van instorten bestaat.

Kobalt is zo’n gevaar voor de gezondheid dat het een naar hem vernoemde ademhalingsziekte heeft – kobaltlong, een vorm van longontsteking die hoesten veroorzaakt en leidt tot blijvende ongeschiktheid en zelfs de dood.

Zelfs het simpelweg eten van groenten die op lokale grond zijn geteeld kan braken en diarree, schildklierbeschadiging en dodelijke longziekten veroorzaken, terwijl vogels en vissen niet kunnen overleven in het gebied.

Niemand weet precies hoeveel kinderen in de mijnbouwkobalt zijn gestorven in de regio Katanga in het zuidoosten van het land. De VN schat 80 per jaar maar veel meer doden worden niet geregistreerd met de lichamen begraven in het puin van ingestorte tunnels. Anderen overleven maar met chronische ziekten die hun jonge leven vernietigen. Meisjes zo jong als tien in de mijnen worden blootgesteld aan seksuele aanvallen en velen worden zwanger.

Toen Sky News de Katanga-mijnen onderzocht, vond het Dorsen, werkend in de buurt van een klein meisje genaamd Monica, die vier was, op een dag van meedogenloze regenval.

Dorsen sleepte zware zakken met rotsen van het mijnoppervlak naar een groeiende stapel op 18 meter afstand. Een volle zak werd op Dorsen’s hoofd gehesen en hij strompelde naar de stapel. Een brutale opzichter stond over hem heen, schreeuwend en stak zijn hand op om te dreigen voor een ​​pak slaag als hij iets zou morsen.

Met zijn moeder dood woont Dorsen met zijn vader in de bush en de twee moeten dagelijks in de kobaltmijn werken om geld te verdienen voor voedsel.

Dorsen’s vriend Richard, 11, zei dat aan het einde van een werkdag ‘alles pijn doet’.

In een land verwoest door burgeroorlogen waarin miljoenen zijn omgekomen is er geen andere manier voor gezinnen om te overleven.

Tot op heden is er weinig te zien voor inspanningen tegen deze slavernij. Er is een DRC-wet die de slavernij van minderjarige kinderen verbiedt maar niemand handhaaft deze.

De Internationale Arbeidsorganisatie van de VN heeft kobaltwinning in de DRC beschreven als ‘een van de ergste vormen van kinderarbeid’ vanwege de gezondheidsrisico’s.

Uit grondmonsters die door artsen van de universiteit van Lubumbashi, de dichtstbijzijnde stad uit het mijngebied zijn genomen blijkt dat de regio tot de tien meest vervuilde ter wereld behoort. Inwoners in de buurt van mijnen in het zuiden van de DRC hadden concentraten van kobalt in de urine 43 hoger dan normaal. Loodniveaus waren vijf keer hoger, cadmium en uranium vier keer hoger.

De wereldwijde drukte om miljoenen elektrische voertuigen op onze wegen te brengen heeft een groot voordeel opgeleverd aan die gigantische autofabrikanten die deze bonanza zagen aankomen en investeerden in de ontwikkeling van voertuigen op batterijen, waaronder General Motors, Renault-Nissan, Tesla, BMW en Fiat-Chrysler.

Chinese tussenpersonen die voor de Congo Dongfang Mining Company werken hebben de wurggreep in de DRC en kopen het ruwe kobalt dat hen dagelijks in zakken op fietsen en vervallen oude auto’s uit de Katanga-mijnen wordt gebracht. Ze zitten in hutten op een stoffige weg in de buurt van de Zambiaanse grens en bieden miezerige bedragen op schoolborden buiten – 35 euro voor een ton kobaltrijke rotsen – die per vrachtschip naar mineralengigant Zhejiang Huayou Cobalt in China worden gestuurd en verkocht naar een complexe supply chain die gigantische multinationals voedt.

Uitgedaagd door de Washington Post over de verschrikkelijke omstandigheden in de mijnen, zei Huayou Cobalt dat “het zou onverantwoordelijk zijn” om te stoppen met het gebruik van kinderarbeid en beweerde: “het zou de armoede in de kobaltmijnregio’s kunnen verergeren en het levensonderhoud van lokale mijnwerkers kunnen verslechteren.”

Mensenrechtenorganisatie Amnesty International heeft ook kobaltwinning in de DRC onderzocht en zegt dat geen van de 16 elektrische voertuigfabrikanten die zij hebben geïdentificeerd, de vereiste normen heeft nageleefd volgens de norm die is vastgelegd door het Responsible Cobalt Initiative.

Bemoedigend heeft Apple, die het mineraal in zijn apparaten gebruikt, zich ertoe verbonden kobaltachtige conflictmineralen te behandelen – die welke kindsoldaten in het verleden hebben gefinancierd in de burgeroorlog van het land – en het bedrijf beweert dat het alle raffinaderijen nodig heeft supply chain audits en risicobeoordelingen. Maar Amnesty International is niet tevreden. ‘Deze belofte is het papier niet waard waarop het is geschreven wanneer de bedrijven hun leveranciers niet onderzoeken,’ zei Mark Dummett van Amnesty. “Grote merken hebben de macht om dit te veranderen.”

Na de DRC is Australië de volgende grootste bron van kobalt, met reserves van 1 miljoen ton, gevolgd door Cuba, China, Rusland, Zambia en Zimbabwe.

Autofabrikant Tesla – de marktleider op het gebied van elektrische voertuigen – is van plan 500.000 auto’s per jaar te produceren vanaf 2018 en heeft hiervoor 7.800 ton kobalt nodig. Verwacht wordt dat de omzet tegen 2021 4,4 miljoen zal bereiken. Het betekent dat de prijs van kobalt zal stijgen als de wereld zich opmaakt voor de revolutie in elektrische auto’s en er zijn aanwijzingen dat sommige bedrijven hun contracten met gereguleerde mijnen opzeggen met behulp van industriële technologie en steeds meer draaien naar de goedkopere mijnen met menselijke arbeid.

Nadat het vreselijke lot van Dorsen en Richard was uitgezonden in een rapport op Sky News, werd door een emotionele reactie van kijkers een redding gefinancierd door het goede doel van kinderen Kimbilio. Ze wonen nu in een door de kerk ondersteund kindertehuis, slapen voor het eerst in hun leven op matrassen en gaan naar school.

Maar er is niet zo’n gelukkig einde voor de tienduizenden kinderen die in de hel op aarde achterblijven, dat zijn de kobaltmijnen van Congo.

Nieuws

GTST-acteur betrokken bij zeer ernstig verkeersongeval

Gisteravond rond 22.00 uur vond er op de snelweg A4 richting Den Haag een ernstig verkeers0ngeval plaats, waarbij vijf voertuigen betrokken waren.

Het incident deed zich voor ter hoogte van de Leimuiderweg. Volgens meldingen van Shownieuws en Story lijkt GTST-acteur Bas Muijs bij het 0ngeval betrokken te zijn.

De p0litie heeft het 0ngeval bevestigd aan Shownieuws en er zijn in totaal vijf voertuigen bij het incident betrokken.

De exacte toedracht van het 0ngeluk is nog niet volledig duidelijk. Volgens voorlopige berichten kwam de motorkap van een auto los, waarna deze tegen de voorruit van de auto daarachter terechtkwam. Hierdoor raakte de voorruit van de betreffende auto ernstig beschadigd.

Op beschikbaar beeldmateriaal is te zien hoe een Tesla na een harde klap tegen de vangrail op de snelweg tot stilstand is gekomen.

Dit voertuig zou bestuurd zijn door acteur Bas Muijs. Hoewel zijn auto ernstig beschadigd raakte, wordt gemeld dat Muijs zelf ongedeerd is gebleven bij het incident.

Een woordvoerder van de p0litie heeft aangegeven dat er geen indicatie is dat alcohol een rol heeft gespeeld bij het 0ngeval. Tot op heden heeft Bas Muijs nog niet gereageerd op het incident.

Het is belangrijk op te merken dat 0ngevallen zoals deze ernstige gevolgen kunnen hebben, zowel voor de betrokkenen als voor hun naasten.

Het benadrukt ook het belang van veilig rijgedrag en het naleven van verkeersregels om dergelijke tragedies te voorkomen.

Dergelijke verkeers0ngevallen benadrukken de noodzaak van voorzichtigheid en aandacht tijdens het rijden, vooral op drukke snelwegen zoals de A4.

Het is van cruciaal belang voor bestuurders om alert te blijven, afstand te houden en zich bewust te zijn van hun omgeving om 0ngelukken te voorkomen.

Naast de materiële schade die bij het 0ngeval is ontstaan, is het ook belangrijk om de emotionele impact op de betrokkenen te erkennen. Voor velen kan een verkeers0ngeval traumatisch zijn en langdurige gevolgen hebben voor hun welzijn en gemoedstoestand.

Het is essentieel om in dergelijke gevallen ook te zorgen voor psychologische ondersteuning en nazorg voor degenen die het nodig hebben.

De autoriteiten zullen naar verwachting een grondig onderzoek uitvoeren om de 00rzaken van het 0ngeval vast te stellen en eventuele nalatigheden of overtredingen vast te stellen.

Dit zal helpen bij het identificeren van mogelijke preventieve maatregelen om soortgelijke 0ngevallen in de toekomst te voorkomen.

Het is van groot belang dat verkeersveiligheid blijft worden benadrukt en dat bestuurders worden aangemoedigd om verantwoordelijkheid te nemen voor hun acties op de weg.

Door bewustzijn te vergroten en gedragsverandering te bevorderen, kunnen we streven naar een veiligere rijomgeving voor iedereen.

Onze gedachten gaan uit naar alle betrokkenen bij het verkeers0ngeval op de A4, en we hopen op een spoedig herstel voor degenen die gew0nd zijn geraakt.

Doorgaan met lezen

Nieuws

Volgens de politie is er dit gebeurd met de 16-jarige Yoran Krol

Na de massale z0ekactie afgelopen zaterdag, waarbij zo’n 2500 vrijwilligers zich inzetten om de vermiste 16-jarige Yoran Krol te vinden, heeft de p0litie besloten om voorlopig “niet actief” te zoeken naar de tiener. Ondanks de enorme inspanningen van vrijwilligers en de betrokkenheid van het Coördinatie Platform Vermissingen (CPV), bleef Yoran sp00rloos.

De grote vraag die nu op ieders lippen brandt, is: hoe moet het nu verder? De CPV en de p0litie zijn vastbesloten om Yoran veilig thuis te brengen, maar de z0ektocht staat momenteel op een laag pitje. Er wordt niet actief gezocht in het gebied rond Sleeuwijk, waar Yoran voor het laatst werd gezien.

De z0ekactie van afgelopen zaterdag was een indrukwekkende samenwerking tussen talloze vrijwilligers, de p0litie, en het CPV. Het Coördinatie Platform Vermissingen coördineerde de operatie, terwijl vrijwilligers in groepen langs het water bij de Merwedebrug zochten, gewapend met prikstokken en coördinatiepunten. Ondanks de vastberadenheid van iedereen die betrokken was bij de z0ektocht, bleef Yoran onvindbaar.

De p0litie heeft nu besloten om niet actief te zoeken, maar blijft wel alert op bruikbare meldingen en aanwijzingen die kunnen leiden tot de opsporing van Yoran. Het is een moeilijke tijd voor zijn familie, die nog steeds in onzekerheid verkeert over het lot van hun geliefde zoon en broer.

Yoran verdween in de nacht van 23 op 24 december, nadat hij voor het laatst was gezien bij een jongerencentrum in Almkerk. Zijn zwarte fiets werd later gevonden op de Merwedebrug, ongeveer 12 kilometer van het jongerencentrum. De jas van de tiener werd recentelijk in het water bij Papendrecht gevonden, ongeveer 20 kilometer stroomafwaarts van de vindplaats van de fiets.

De tante van Yoran heeft haar diepe waardering uitgesproken voor de enorme opkomst van vrijwilligers tijdens de z0ekactie. Ze beschreef de situatie als een “nachtmerrie en een rollercoaster” voor de familie en benadrukte dat ze hoopten Yoran snel veilig thuis te brengen.

Burgemeester Lichtenberg van Altena prees eveneens de betrokkenheid van de gemeenschap en de vrijwilligers bij de z0ekactie. Hij benadrukte dat de z0ektocht naar Yoran laat zien hoe sterk de gemeenschap is en hoeveel mensen willen helpen in deze moeilijke tijd.

Hoewel de z0ekactie van afgelopen zaterdag niet het gewenste resultaat opleverde, is er nog steeds hoop dat Yoran veilig wordt teruggevonden. De familie en de autoriteiten roepen het publiek op om alert te blijven en alle mogelijke informatie door te geven die kan leiden tot de opsporing van de vermiste tiener. De steun en betrokkenheid van de gemeenschap blijven van onschatbare waarde in de z0ektocht naar Yoran Krol.

Op dit moment bevindt de z0ektocht naar de vermiste 16-jarige Yoran Krol zich in een cruciale fase. Ondanks de massale inspanningen van vrijwilligers, de p0litie en het Coördinatie Platform Vermissingen (CPV) tijdens de grootste burgerzoekactie in Nederland, is Yoran nog niet gevonden. Dit heeft geleid tot de vraag hoe nu verder te gaan in de z0ektocht naar de vermiste tiener.

Hoewel de p0litie momenteel “niet actief” zoekt, betekent dit niet dat de zaak is afgesloten. De autoriteiten blijven alert op bruikbare meldingen en aanwijzingen die kunnen leiden tot de opsporing van Yoran. De familie van Yoran, zijn vrienden en de gemeenschap blijven vastberaden om hem veilig thuis te brengen.

De verdwijning van Yoran Krol heeft een diepe impact gehad op zijn familie. Zijn vader, Daniel Krol, heeft zijn dankbaarheid geuit voor de enorme steun van vrijwilligers en de gemeenschap. In een emotioneel bericht op Facebook benadrukte hij hoe onder de indruk hij was van de inzet van meer dan 2500 mensen tijdens de z0ekactie, die een recordaantal vrijwilligers mobiliseerde. Hij noemde het de grootste burgerzoekactie ooit in Nederland en gaf aan dat het “onwerkelijk” voelde dat dit alles draaide om zijn zoon.

De CPV en de p0litie werden bijgestaan door vrijwilligers die met prikstokken en coördinatiepunten langs het water bij de Merwedebrug zochten. De samenwerking tussen alle betrokken partijen verliep voortreffelijk, ondanks de uitdagingen van de immense z0ekoperatie.

Yoran Krol verdween voor het laatst in de nacht van 23 op 24 december na zijn aanwezigheid bij een jongerencentrum in Almkerk. De ontdekking van zijn zwarte fiets op de Merwedebrug, ongeveer 12 kilometer van het jongerencentrum, en recentelijk zijn jas in het water bij Papendrecht, zo’n 20 kilometer verderop, hebben tot nu toe geen duidelijkheid verschaft over zijn verblijfplaats.

De tante van Yoran heeft de enorme opkomst van vrijwilligers tijdens de z0ekactie geprezen en sprak over de emotionele impact van de vermissing op de familie. Ondanks de moeilijke omstandigheden blijft de familie hoopvol en wil ze Yoran zo snel mogelijk veilig terugbrengen.

Burgemeester Lichtenberg van Altena heeft de betrokkenheid van de gemeenschap en vrijwilligers tijdens de z0ekactie benadrukt en prees hun vastberadenheid om te helpen bij de z0ektocht naar de vermiste tiener. De steun en solidariteit van de gemeenschap zijn van onschatbare waarde in deze moeilijke tijd.

Hoewel de recente z0ekactie niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd, blijft de z0ektocht naar Yoran Krol voortduren. De p0litie, het CPV en de gemeenschap houden de hoop levend en roepen het publiek op om alle mogelijke informatie door te geven die kan leiden tot de opsporing van de vermiste tiener. Samen blijven ze vastbesloten om Yoran veilig thuis te brengen.

Doorgaan met lezen

BNers

Bizar bericht over Nathalie Hazes bekendgemaakt

In de schijnwerpers van de Nederlandse muziekgeschiedenis staat André Hazes, een icoon die niet alleen bekend staat om zijn onvergetelijke hits, maar ook om zijn complexe familierelaties.

Naast de bekende kinderen André en Roxeanne, de vruchten van zijn huwelijk met Rachel, kende André Hazes senior nog twee kinderen uit vorige relaties: Melvin en Nathalie.

Deze relaties, gekenmerkt door ups en downs, werpen een fascinerend licht op het persoonlijke leven van de volkszanger en de verschillende dynamieken binnen zijn uitgebreide gezin.

Een opmerkelijk bericht over Nathalie, de dochter van de overleden André Hazes, is recentelijk opgedoken.

Het bericht suggereert dat Nathalie niet de biologische dochter is van André, maar van wie dan wel?

Naast André en Roxeanne kreeg André Hazes senior nog twee kinderen: Melvin en Nathalie. Het contact met Nathalie en Melvin verslechterde toen André trouwde met Rachel.

Pas toen Nathalie een kleinzoon schonk, werd hun band hersteld. Hoewel Nathalie en Roxeanne lange tijd geen contact hadden, werd enkele jaren geleden de band tussen hen hersteld.

Helaas kwam het nooit meer goed tussen Melvin en zijn vader.

Echter, gisteren verscheen plotseling een vreemd bericht over Nathalie. “Nathalie Hazes is waarschijnlijk een dochter van Joop Hazes,” luidde het bericht op Instagram.

“Annie Dijkstra en Joop Hazes, dat zijn volgens de legende de ouders van André Hazes.” Volgens de bron heeft André senior dit eerder beweerd en daarom wilde hij lange tijd geen contact met Nathalie.

Het bericht zorgde voor een schokgolf binnen de fanschare van Hazes en daarbuiten.

Het roept vragen op over de biologische afkomst van Nathalie en werpt een nieuw licht op de familierelaties binnen de Hazes-dynastie.

Als Nathalie inderdaad de dochter is van Joop Hazes, zou dit betekenen dat ze geen halfzus is van André en Roxeanne, maar eerder een nicht.

Deze onthulling heeft grote impact op Nathalie zelf en op de rest van de Hazes-familie.

Het opent de deur naar nieuwe vragen over identiteit, loyaliteit en familiebanden.

Voor fans van André Hazes werpt het ook een nieuw perspectief op hun idool, wiens leven nu nog complexer lijkt dan voorheen gedacht.

Hoewel deze beweringen nog bevestigd moeten worden en er momenteel geen officiële reactie is van Nathalie of andere familieleden, heeft deze onthulling de gemoederen flink beziggehouden.

Het blijft afwachten hoe dit nieuws zich verder zal ontwikkelen en welke impact het zal hebben op de Hazes-familie en hun nalatenschap in de Nederlandse muziekgeschiedenis.

Doorgaan met lezen

Trending