Uitdaging: Kun jij de bus in het plaatje vinden?
Connect with us

Lifestyle

Uitdaging: Kun jij de bus in het plaatje vinden?

Tegenwoordig heeft technologie zo’n grote invloed op ons dagelijks leven dat we af en toe bijna vergeten onze hersens eens uit te dagen. Een paar momenten de hersenen doen kraken is altijd goed – mijn oma oefent iedere dag met kruiswoordpuzzels en raadsels, en ze voelt zich top!

Ik kan er dan dan wel niet zoveel tijd aan besteden als zij, maar het geeft me altijd energie als ik het doe.

Misschien houd ik mezelf wel voor de gek, wie weet. Maar zolang ik me er goed bij voel, waarom niet?

Het type uitdaging waar ik echt van houd is het proberen te vinden van iets afwijkends in een plaatje. Van het vinden van een bepaalde letter tot het zien welk nummer er mist, ik vind het allemaal leuk.

Vanochtend kwam ik een test tegen die je hersenen snel aan het werk zet. Ik dacht dat dit testje heel makkelijk zou zijn, maar dat kan tegenvallen!

Tijdslimiet: 10 seconden
Het idee is heel simpel. Je moet naar het plaatje kijken wat heel veel auto’s bevat. Echter is er ook een bus tussen de auto’s verstopt, en het is aan jou om die te vinden.

Maar, voordat je denkt dat dat wel heel makkelijk is, je hebt maar 10 seconden de tijd! Volgens YouTube-kanaal BrightSide kunnen de meeste mensen het niet in die korte tijd.

OK, hier gaan we, kun je de bus vinden?

Lukte het je binnen 10 seconden? Knap! Zoniet, kijk dan hieronder:

Nou niet verlegen zijn. Klik op ‘DEEL’ als je de bus hebt gevonden, of als je je vrienden wilt uitdagen!
[fblike]

Doorgaan met lezen

Lifestyle

Let op! Deze voedingsmiddelen bestrijden depressies beter dan medicijnen

Depressie: een vreselijke geestesziekte die zowel de lichamelijke als de geestelijke gezondheid aantast. Veel mensen ervaren een vorm van depressie. Symptomen zijn slapeloosheid, lusteloosheid, of vermoeidheid, om er maar een paar te noemen. Medicatie alleen doet een depressie vaak niet verdwijnen. De zorg moet gelijkmatig verdeeld worden en gericht zijn op de geest en het lichaam om de algehele gezondheid te waarborgen.

Hoe? Omdat de medicatie die gewoonlijk wordt voorgeschreven aan mensen die aan depressies of depressieve gedachten lijden, vooral gericht is op de geestelijke gezondheid. Veel dokters en psychiaters raden aan; begin met sporten en zorg weer voor jezelf door gezond te eten. De producten die op de volgende pagina staan, kunnen erg nuttig zijn als je jouw depressie of depressieve gedachten wilt bestrijden.

Bosbessen
Hoe? Omdat de medicatie die gewoonlijk wordt voorgeschreven aan mensen die aan depressies of depressieve gedachten lijden, vooral gericht is op de geestelijke gezondheid. Veel dokters en psychiaters raden aan; begin met sporten en zorg weer voor jezelf door gezond te eten. De producten die op de volgende pagina staan, kunnen erg nuttig zijn als je jouw depressie of depressieve gedachten wilt bestrijden.

Bananen
Deze vruchten zijn rijk aan tryptofaan, dat door de hersenen wordt omgezet in 5-HTP. Vervolgens wordt 5-HTP omgezet in positieve neurotransmitters zoals serotonine en melatonine. Bananen zijn ook rijk aan kalium en magnesium, dus waarom er niet elke dag een paar eten. Na het lezen van deze producten denk je misschien dat fruit het enige is dat kan helpen bij je depressie, maar er is meer…

Pure chocolade
We vervolgen de lijst van voedingsmiddelen die depressie bestrijden met de favoriet van elke vrouw: (pure) chocolade! Cacao in het bijzonder verhoogt de hoeveelheid serotonine en dopamine in de hersenen en verlaagt de hoeveelheid cortisol, de “stress”-neurotransmitter. Eet dus dagelijks 40 gram pure chocolade. Dit is waarschijnlijk overbodige informatie, maar je kunt pure chocolade toevoegen aan je ontbijt of het gewoon als tussendoortje eten.

Amandelen
Magnesium is een wondermiddel voor de behandeling van migraine en depressie. Een studie uit 1968 bevestigde dat 100 gram 268 mg magnesium bevat. De studie toonde ook aan dat deze hogere magnesiumgehaltes perfect zijn voor de behandeling van migraine, stemmingswisselingen en depressie. Je hebt er een handvol per dag nodig om in deze behoefte te voorzien. Mannen en vrouwen van 19-30 jaar hebben ongeveer 310 mg/400 mg magnesium nodig, en mannen en vrouwen van 31 jaar en ouder tussen 320 mg en 420 mg.

Avocado’s
Avocado’s zijn rijk aan kalium (485 mg per 100 gram). Dit mineraal helpt bij de behandeling van stress en depressie. Zorg er dus voor dat je regelmatig een avocado eet, want de dagelijkse behoefte voor volwassenen is 4.700 mg kalium. Hoe, hoor ik je zeggen? Avocado is een super veelzijdig product en wordt in veel (veganistische) recepten gebruikt. Je kunt guacamole maken, maar ook brownies en poke bowls. Het is ook genoeg om te gebruiken als extra beleg bij de lunch of voeg het toe aan een salade.

Asperges
Asperges zijn rijk aan foliumzuur en B-vitamines, die de geestelijke gezondheid helpen verbeteren door de omzetting door het lichaam van tryptofaan te ondersteunen, dat op zijn beurt wordt omgezet in serotonine. Klinkt als een chique groente, toch? Het enige wat jij moet onthouden is dat het je zal helpen met de depressieve gedachten en dat je het kunt eten in een salade of als groente bij het avondeten.

Spinazie
Spinazie bevat meer foliumzuur dan welke andere donkere groente ook. Mensen die lijden aan depressies of depressieve gedachten hebben vaak een tekort aan dit zuur. Foliumzuur verhoogt ook het dopamine- en serotoninegehalte in de hersenen. Bovendien is spinazie rijk aan magnesium en helpt het de werking van antidepressiva te verbeteren. Hou je niet van spinazie? Voeg het toe aan je pasta. Je zult er zeker van genieten op die manier.

Zalm
Zalm bevat omega-3 vetzuren, die helpen de celmembranen zachter te maken en ervoor zorgen dat serotonine de hersenen kan bereiken. Een hele vis bevat 1 gram omega-3. Als jij antidepressiva neemt, zal dit de bijwerkingen verminderen en de effectiviteit verbeteren. Opmerking: Zorg ervoor dat je altijd gekweekte biologische zalm eet.

Walnoten
Een andere notensoort die je in jouw dieet moet opnemen is de walnoot. Waarom moet ik walnoten toevoegen? Wel, deze noten zitten vol met omega-3 vetzuren. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat deze stof een (grote) invloed heeft op de hersenfuncties, maar ook op depressieve gevoelens en gedachten. Je kunt ze eten als gezond tussendoortje, maar ze toevoegen aan je ontbijtyoghurt of in een cakebeslag is ook een heel goede optie.

Groene thee
Groene thee wordt al vele eeuwen gebruikt om depressies te behandelen. Het bevat polyfenolen die de toevoer van dopamine in de hersenen stimuleren en tegelijkertijd de insulinegevoeligheid verhogen. Dit zorgt voor een gestage aanvoer van glucose, de perfecte brandstof voor de hersenen. Studies hebben bevestigd dat hoe meer groene thee je drinkt, hoe meer voordelen je ervan plukt. Dus drink meer en voel je minder depressief. Groene thee is overigens niet het enige drankje wat goed helpt tegen depressieve gevoelens.

Champignons
Dit is niet ieders favoriet, maar paddenstoelen toevoegen aan je dieet is ook een geweldige manier om je depressie te bestrijden. Hoe? Ze helpen om insuline af te breken/te bestrijden. Op die manier blijft je bloedsuikerspiegel laag, wat bijdraagt tot een stabiele stemming. Er is nog een reden om paddenstoelen te eten. Ze zijn zoiets als een probioticum, wat betekent dat ze een gezonde darmflora stimuleren. Waarom is dat belangrijk, zegt u? Meer dan 80% van de serotonine in het lichaam – het hormoon dat onze geest gezond houdt – wordt geproduceerd door de zenuwcellen in jouw darmen.

Tomaten
Afgezien van het feit dat deze rode vrucht/groente – dat is een discussie op zich – ongelooflijk lekker is, is hij ook goed voor de gezondheid. Tomaten zijn rijk aan foliumzuur en alfaliponzuur, en ze bestrijden depressie en depressieve gedachten. Van foliumzuur wordt gezegd dat het voorkomt dat je lichaam te veel homocysteïne heeft – wat de productie van hormonen als serotonine en dopamine beperkt. De andere helpt je stemming te stabiliseren omdat het helpt glucose om te zetten in energie.

Appels
Een appel per dag houdt de dokter – in dit geval, de psycholoog of psychiater – op afstand, toch? Niet helemaal, maar het kan je geestelijke gezondheid helpen. Net als bosbessen bevatten appels veel antioxidanten. Ze zitten ook vol met vezels. Dat houdt je bloedsuikerspiegel stabiel en je humeur stabiel. Ik hoop dat ik niet hoef uit te leggen hoe je appels in je dieet integreert: Eet ze als gezond tussendoortje, voeg ze toe aan een salade of maak er een heerlijke cake, taart, muffins, enz. van.

Koffie
Als je niet goed kunt leven of functioneren zonder koffie, is dit een tip die je kunt overslaan omdat je dat al doet, maar als je geen koffieverslaafde bent, is dit iets wat je zeker in gedachten moet houden. Net als groene thee en appels is dit product rijk aan antioxidanten. Van nu af aan moet je ontbijt bestaan uit een appel en je favoriete koffie, zoals (dubbele) espresso, lungo of een grote cappuccino. Als je niet van de bittere smaak van koffie houdt, kan je koffie toevoegen aan een cakebeslag of deeg, of groene thee drinken.

Ansjovis
Bestel je een pizza met ansjovis? Geweldig, de volgende keer dat je bestelt: vraag om meer. Waarom is dat? Welnu, deze kleine visjes zijn een ander voedsel dat geweldig is in de strijd tegen depressie en depressieve gedachten en gevoelens. Net als zalm is dit een vis die vol zit met omega-3 vetzuren. Zoals je al vaker hebt gelezen, zorgt dit voor een goede hersenfunctie en heeft het een positieve invloed op jouw geestelijke gezondheid.

Eieren
Begin jij elke dag met een heerlijk roerei of neem je een gekookt eitje mee voor de lunch? Dan ben je al heel goed bezig. Zo niet, dan moet je zeker eieren toevoegen aan je dieet. Eieren bevatten vitamine B12 en aminozuren. De voedingsstoffen die ze bevatten helpen de activiteit van je zenuwstelsel in evenwicht te houden en angst en depressie te voorkomen, waardoor ze een geweldig voedingsmiddel zijn om in te nemen.

Lijnzaad
Net als vette vis, zoals zalm en ansjovis, bevatten lijnzaad – en lijnzaadolie – een enorme hoeveelheid omega-3 vetzuren. Deze vetzuren helpen de gezondheid van het zenuwstelsel te verbeteren. Ze kunnen ook ontstekingen verminderen en de cardiovasculaire gezondheid helpen verbeteren, naast andere voordelen. Eén manier om lijnzaad in je dieet op te nemen is door het aan je smoothie toe te voegen, maar een andere optie is om olijfolie of zonnebloemolie te vervangen door lijnzaadolie.

Doorgaan met lezen

Lifestyle

Hierom moet je ALTIJD ‘s nachts citroen op het aanrecht achterlaten – de reden is geniaal

We genieten er echt van om natuurlijke producten te gebruiken om het huis schoon te maken. Een van de meest gebruikte ingrediënten zijn azijn, bakpoeder en natuurlijk citroen!

Ditmaal bieden we een tip aan waar we gebruik maken van citroen en zout.

Zoals bekend, zijn citroenen erg zuur. Meer dan genoeg mensen houden helemaal niet van de smaak. Echter, er zijn ontzettend veel recepten met citroen en daarnaast kent de vrucht vele andere toepassingen!

De keuken is een plek waar veel tijd wordt doorgebracht. Omdat er met voedsel wordt gewerkt, is het belangrijk dat alles regelmatig goed wordt schoongemaakt.

Helaas is het heel makkelijk om de keuken binnen een mom van tijd rommelig en vies te maken. Een dag niet afwassen bijvoorbeeld. Ook vormen zich snel bepaalde geurtjes in de keuken – en niet alleen lekkere geurtjes.

Dat is waar onze geweldige tip een handje bij kan helpen! Homemaking geeft aan dat citroen verschillende antibacteriële eigenschappen heeft. De vrucht kan als een ontsmettingsmiddel werken en geuren neutraliseren. Dat is erg handig wat betreft etensrestjes.

Zo gaat u te werk:

Hier leest u hoe u geurtjes in de keuken kunt neutraliseren met citroen en zout.

Snijd een citroen in drie of vier stukken en leg de plakjes in een klein bord of schotel. Strooi wat zout over de schijfjes citroen en leg ze ‘s avonds in de keuken.

Wat gebeurt er precies? Het is eigenlijk vrij eenvoudig. De citroen zorgt ervoor dat nare geuren en bacteriën in de keuken worden geëlimineerd, terwijl het zout de verspreiding van verse citroengeur bevordert.

De volgende dag wordt u wakker met een heerlijk fris ruikende keuken!

Dit is een eenvoudige en kostenbesparende tip. U kunt het natuurlijk ook in andere kamers toepassen, geef bijvoorbeeld uw badkamer of slaapkamer een frisse en natuurlijke geur!

Probeer deze truc vanavond en vertel ons hoe het ging! En aarzel niet om dit artikel te delen, zodat andere mensen hier ook gebruikt van kunnen maken. 

Doorgaan met lezen

Lifestyle

Wat is het meest goedkoop? Afwassen met de hand of met een afwasmachine?

Afwassen…We doen het elke dag. Tenminste, de meeste mensen. Voorbeelden genoeg van huishoudens die de vaat gerust een paar dagen opsparen. Maar wat spaart nu eigenlijk het meeste geld uit? Is dat ‘ouderwets’ met de hand, of is het voordeliger om een afwasmachine te draaien?

Hart van Nederland heeft onderzoek gedaan naar het ‘afwasgedrag’ van Nederlanders. Aan de enquete deden exact 2.662 mensen mee en wat blijkt? Een op de tien landgenoten heeft uit vrees voor een hoge energierekening zijn/haar afwasmethode aangepast. Zo’n 66 procent is juist van een afwasmachine teruggegaan naar een ‘handwas’. Een derde is juist van afwassen met de hand overgestapt naar een afwasmachine.

Vaatwasser

Laten we beginnen met een vaatwasser. Dit technologische hoogstandje bied maximaal comfort. Je hoeft de vaat er alleen maar in te zetten en het er later weer uit te halen.

Maar een afwasmachine is niet goedkoop in aanschaf. Een beetje merk kost om en nabij de 700 euro. Zou je hem gedurende tien jaar lang elke dag aanzetten, dan kost dat 19 cent per wasbeurt.

Wat is het meest goedkoop? Afwassen met de hand of met een afwasmachine?

Expert (electronicabedrijf) heeft berekend dat een vaatwassen van energieklasse C ongeveer 0,57 kWh per beurt verbruikt. Dat komt neer op 44,2 eurocent, berekend op basis van de momenteel geldende tarieven.

Maar dan is er nog het waterverbruik. Elke wasbeurt kost 13 liter water. Waterbedrijf Vitens schat de kosten van water op 0,72 euro per 1.000 liter. Dat komt dus neer op 9,4 cent per vaatwasbeurt. Zijn we er dan al? Nou nee. Want er moet ook nog een afwasblokje in de machine. Die prijs wordt beraamd op gemiddeld 5,3 cent per blokje.

Al met al kost elke draai van een afwasmachine ongeveer 59 cent. En daar zijn de aanschafkosten van de vaatwasmachine dus niet bij opgeteld.

Handmatig afwassen

Handmatig afwassen dan, want dat doen we al zolang Dreft ongeveer bestaat. We gaan we gemakshalve vanuit dat je afwast met een stop in de spoelbak, of zelfs met een afwasteiltje. Daarvoor zou je grofweg zo’n 10 liter water per keer gebruiken. Natuurlijk was je af met warm water en het duurt vaak even voordat het water de temperatuur heeft bereikt die jij wilt. Laten we zeggen dat je 12 liter verbruikt.

Wat is het meest goedkoop? Afwassen met de hand of met een afwasmachine?

Uitgaande van de eerder genoemde kosten van 0,72 euro per 1.000 liter water, zou je slechts 0,86 per afwasbeurt kwijt zijn. Maar dan heb je nog gas nodig. Bespaarinfo.nl beraamt het verbruik hiervoor op 0,472 kubieke meter (m3). De kosten liggen dan op 16,29 cent. Tenslotte heb je een afwasborstel/spons nodig. De prijs hiervan komt ongeveer uit op 1,9 cent per keer.

Het allerlaatste dat je nodig hebt is afwasmiddel. Ook deze kosten zijn erg laag. Omgerekend betaal je zo’n 2 eurocent per keer. Als je alles bij elkaar optelt, kost handmatig afwassen zo’n 21 cent per afwasbeurt.

Bespaar op jaarbasis ruim 138 euro

Er zijn natuurlijk zaken die nog verder van invloed zijn op de prijs. Er zijn mensen wier vaat veel groter is dan die van de ander. Dat maakt verschil. In een afwasmachine kun je veel meer kwijt per keer.

Desondanks zijn de verschillen duidelijk. Afwassen met de hand is meer dan helft zo goedkoop als wanneer je de afwasmachine laat draaien.

Op jaarbasis scheelt het 138,70 euro om met de hand af te wassen. Daar kun je toch een hoop andere leuke dingen van kopen…

Doorgaan met lezen
Advertentie
Advertentie

Recente berichten

Advertentie

Trending